Hoe start je met voerpuzzels voor katten?

Voerpuzzels en slow feeders kunnen een enorme verrijking zijn voor je kat. Het zorgt voor een mentale uitdaging en kan schrokken verminderen. Maar dan moet je kat het natuurlijk wel gebruiken. Dus hoe start je met een voerpuzzel wanneer je kat die nog niet kent?


Start supermakkelijk

Er zijn veel diverse soorten voerpuzzel op de markt, maar ze zijn lang niet allemaal handig voor een beginner. Als je te moeilijk begint, raakt je kat slechts gefrustreerd dat hij niet bij zijn eten kan. Dat is een stress die we zeker willen voorkomen. Daarom is het belangrijk dat je met de juiste moeilijkheidsgraad begint.


De moeilijkheidsgraad kun je op verschillende manieren opvoeren:

  1.  Hoe makkelijk krijgt je kat een beloning?
  2. Hoe lekker ruikt de voeding in de voerpuzzel?
  3. Hoeveel voer zit erin?


Hoe simpeler de voerpuzzel is, hoe sneller je kat een beloning krijgt. In het begin is dat precies de bedoeling.


Je kunt supersimpel beginnen met een wc-rolletje. Knip er om te beginnen grote gaten in, een stuk of 5. Liever eentje extra als het lukt. Neem dan iets wat je kat heel lekker vindt en wat flink ruikt. Dat kunnen wat brokjes zijn, maar snacks mogen ook. Stop hem lekker vol. Wanneer je kat wakker is, leg de voerpuzzel dan recht voor hem neer.


Nu is er een hoge motivatie om te gaan spelen met de voerpuzzel (door de geur) én elke keer als hij er iets mee doet is er een beloning, namelijk iets lekkers. Dit motiveert om ook de volgende keer er weer mee te spelen.


Sommige katten hebben wat aanmoediging nodig. Tik bijvoorbeeld met je vingers zachtjes op de plek waar het lekkers ligt, geef hem een extra snoepje wanneer hij zijn poot gebruikt om het bolletje eraf te tikken of beloon hem met een aai. Bij andere katten moet je ze gewoon hun gang laten gaan. Zo werkt het bij Lapje beter als ik wegga, want dan gaat ze zelf aan de slag. Anders gaat ze naar mij zitten kijken en wachten tot ik de brokjes eruit gooi.


⚠️ Belangrijk! Het is belangrijk dat je kat blijft eten. Vervang daarom niet direct het voerbakje voor de voerpuzzel. Bouw dit langzaam op.


Iets moeilijker maken

Wanneer je kat dit systeem snapt, kun je het iets moeilijker maken. In eerste plaats kun je dat doen door te zorgen dat er minder vaak een beloning (voer) uitkomt.


In het voorbeeld van het wc-rolletje kun je kleinere gaten knippen, of minder. Je kunt het minder vol stoppen. Nu levert niet meer elke interactie een beloning op, maar voldoende voor je kat om ermee bezig te zijn. Dat is wat je graag wil.


Of en wanneer je de moeilijkheidsgraad ophoogt, is volledig afhankelijk van je kat. Ga nooit een stap verder als je het idee hebt dat je kat het lastig vindt. Een voerpuzzel mag nooit een obstakel vormen waarom een kat niet eet.


De beloning in de voerpuzzel aanpassen

De stap erna is om de voeding in de voerpuzzel te veranderen naar zijn gewone voeding. Misschien had je eerst 12 snacks erin zit, dan doe je nu 8 snacks en 4 brokjes. Dan 4 snacks en 8 brokjes, en tot slot alleen nog brokjes. Nu bedoel ik niet dat je dit moet uittellen, maar dat je langzaamaan de verhouding tussen 'superlekkere snacks' vervangt door 'het normale dieet'.


Voor de slimmerds

Voor veel katten is bovenstaande genoeg om ze lekker uit te dagen en bezig te houden. Andere katten kunnen nog wel meer uitdaging gebruiken. Experimenteer dan zeker met de verscheidenheid aan voerpuzzels die op de markt is. Ik vind de website " Food Puzzles for Cats" superleuk voor inspiratie.


Ook kun je de voerpuzzels gaan verstoppen door het huis heen. Dus neem meerdere wc-rolletjes, vul ze, en leg ze op 3 verschillende plekken. Zo moet je kat ook nog een spelletje van zoeken uitvoeren. Dat kan natuurlijk in het volle zicht, maar voor de mega-slimmerds kun je ze zelfs nog iets verder wegstoppen. Wel zelf onthouden waar je ze hebt neergelegd uiteraard!



Bronnen

Dantas, L. M., Delgado, M. M., Johnson, I., & Buffington, C. T. (2016). Food puzzles for cats: feeding for physical and emotional wellbeing. Journal of feline medicine and surgery, 18(9), 723-732.